تقييم كشري وحلواني الأمبراطور- القاهرة

تقييم كشري وحلواني الأمبراطور- القاهرة

- ‎فيتقارير
@أحمد مساوى

تقييم كشري وحلواني الأمبراطور- القاهرة

كشري وحلواني الأمبراطور

 تقييم أحمد مساوى

العنوان: المنيل ، شارع المنيل ، على الناحية المقابلة لمكدونالدز ، بعد حلويات الدمياطي وهو على يمينك،

يعتبر من المحلات الحديثة للكشري في القاهرة بعمر حوالي عشر سنوات ، هذا المطعم يُعتبر (من أفضل الأسرار المختبئة – best kept secret) إلى حد ما ، لأنه يقدم جودة تتفوق على مطاعم كبيرة وقديمة وعريقة في مجال الكشري ، مثلاً فيه مطعم كبير للكشري في المنيل وعلى شارع عام اسمه (كشري زيزو) وعمره كم سنة وبصراحة أنا مستغرب انه مازال يناضل وشغال لغاية اليوم خاصة انه فاضي والجودة عنده مفهومها خاطئ ، لكن ربنا يرزقه ويفتحها عليه.

نرجع لمطعمنا الغريب والمضحك في نفس الوقت.

شككني في البداية وبعدين ضحكني وأنا بأفتح الكيس وعلبة الكشري وخلاني أرجع أتأكد من اسم المحل في الصورة عندي في الموبايل بسبب اني أعرف ان المحل اسمه “كشري الأمبراطور” ومكتوب على الكيس “كشري الأمبراطور نيو” ، ومكتوب على العلبة “كشري الأمبراطور الجديد”.
وفي الأخير أكتشف انه مكتوب على واجهة المحل “كشري الأمبراطور New” والكلمة الإنجليزية أصغر شوية ومحذوفة على جنب ومافيها ترابط.

ايه يا حق ، مش كده بقى الله ، أزمة هوية دي ولا مش أزمة هوية يا متعلمين يا بتوع المدارس.

كشري

١- طبق رئيسي ” كشري “.

السعر: حسب الحجم من ٣ إلى ١٥ جنيه يكفي اربع اشخاص.

التقييم: 10/7,5.

الوصف: كشري يحتوي على رز “كالروز” المصري ، مكرونة بأشكال مختلفة ، عدس ، وعلى الوجه شوية حمص حب (بليلة) والبصل المقرمش (تقلية) ، من أهم الخطوات لما تطلب كشري في مصر انك تطلب معادلة كمية الرز مع المكرونة ، لأنهم عادة يحطو مكرونة كثيييييير وشوية رز ، وتحس احياناً انك قاعد تاكل طبق مكرونة مسلوقة معاها خلطة كشري .

الرز قوامه مضبوط ونكهته هادئة ومافيها شيء غريب ، والمكرونة فيها التماسك الجيلاتيني حق المكرونة الرخيصة المصنعة من الدقيق والمنتشرة في كل العالم العربي واللي متعودين عليها خلاص ، وسواها مناسب طبعاً للذائقة العربية ولطبق الكشري ، والعدس صحيح انه متبهدل ومكسر لكن نكهته أفضل من شكله بكثير

نكهات الكشري تيجي عادة من حاجات جانبية هي اللي تخلي الطبق ممتاز أو تعبان ، وأهمها صلصة الطماطم المسبكة ، دريسنق خل وثوم (الدقة) والبصل المقرمش (التقلية) ، وكإضافة ممتعة البليلة .

تحس ان الرز مطبوخ والمكرونة هادئة والعدس والحمص الحب رايحين لناحية الشعور المطبوخ بس فيها جفاف ، وتيجي صلصة الطماطم المسبكة ترفع النكهات لمستوى الطبخ والتسبيك المضبوط ، والدقة تعطيه بعد آخر من الحموضة والبهارات ونكهة الثوم ، وبعد ما تحس ان الدنيا صارت طرية وحامضة وقتها عقلك راح يقدر ويحترم قوام قرمشة البص (التقلية) وحلاوته بأنها كسرت حدة اللقمة الممتعة من أساسه ووازنت النكهات .

ملاحظة: طبق الكشري يعتمد هادة على وزنيتك وتركيبتك للمكونات الجانبية معاه زي الصلصة والفلفل والدقة والتقلية
إيجابيات:
١- السعر
٢- الجودة

سلبيات:
١- عدم الإنتشار
٢- الموقع

التقييم العام = 10/7,5

 

تحياتي،،

من هنا ستجد تقييم المزيد  من  مطاعم مصر

المصدر ahmadmesawa
كاتب وناقد طعام

عضو: “رابطة صحفيي الطعام” الأمريكية

كاتب في مجلة “ديستينيشن جدة”

اترك رد